foo

Herlev Bibliotek: Fleksibelt læringsrum og mødested for unge i Biblioteket Kilden

I et samarbejde mellem Kildegårskolen og Herlev Bibliotek blev designfirmaerne Rosan Bosch Studio og Copenhagen Game Collective inviteret til at udvikle et designforløb med to udskolingsklasser og med elever fra Ballerup Herlev Produktionshøjskole. Formålet med forløbet var at inddrage eleverne i en design thinking-proces, hvor de i sidste ende selv skulle bygge deres nye lokale læringsrum og mødested. 

Foto: Kim Wendt.

Baggrund

På Kildegårdskolen i Herlev ligger Biblioteket Kilden, der både fungerer som bibliotek og pædagogisk læringscenter. Kilden er en ny filial til Herlev Bibliotek, og underetagen udgøres af et 400 kvm stort kælderlokale. Lokalet var førhen råt, tomt og blev brugt til opbevaring, men eleverne har under projektet omdannet det til et Crealab, der fungerer som et kreativt læringsrum og mødested for unge i skole- og fritid.

Skole og bibliotek ønskede sig et sted for kommunens unge, og dette sted skulle de unge selv være med til at skabe. Formålet med processen blev formuleret sådan: ”at lade elever på Kildegårdskolen blive medskabere af et stort dynamisk læringsrum, mødested og fællesbibliotek, der for fremtiden skal virke som katalysator for unges kreativitet, produktion, udvikling og læring i Herlev Nord”.

Foto: Kim Wendt.

Processen

Én uge havde eleverne til først at komme på ideer og udvikle design, dernæst én uge til selv at realisere og bygge inventaret, der skulle sætte rammerne for det nye rum. Mellem disse to uger gik der halvanden måned, hvor Rosan Bosch Studio arbejdede med at lave elevernes skitsetegninger og modeller om til brugbart tegningsmateriale, bestille inventar, indkøbe materialer, planlægge byggeopgaver mv. 

Foto: Kim Wendt.

Resultatet

Resultatet blev Crealab - et rum bygget af unge, for unge. Crealab henvender sig til lokale unge mellem 14 og 24 år og kan både anvendes som et anderledes undervisningslokale for Kildegårdskolens lærere og elever og til aktiviteter for unge i fritiden. 

Lokalet (som er et omskifteligt rum, hvor der er fokus på skaberprocessen) indeholder i skrivende stund følgende værksteder:

  • Et lydstudie
  • Et gamer-område
  • En dj pult
  • En spejlvæg
  • En biograf
  • Et udstillingsområde
  • En green screen
  • Et loungeområde
  • Et kreativt værksted

Formålet med Crealab er, at skabe et sted hvor viden kan skabes med kroppen via de ideer, prototyper og innovative projekter, de unge udvikler, skaber og bygger i værkstederne. De unge har gavn af at lære, hvordan viden og innovation skabes i konstant vekselvirkning mellem teori og praksis, og at læring i lige så høj grad sker med hænderne som med hjernen. Både metoderne og resultaterne i Crealab danner således grobund for en ny praksis for, hvordan biblioteket kan spille ind i forhold til fremtidens læring, og hvad biblioteket kan tilbyde borgere. 

06. sep 2017 kl. 10:26

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accept af cookies

På modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk.

Læs mere om cookies på modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk 
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)