Modelprogram for folkebiblioteker

Kultur styrrelsen

Realdania

foo

Case: Ørestad Bibliotek

Introduktion

Ørestad Bibliotek er Københavns nyeste bibliotek. I kraft af at være den eneste kulturinstitution i Ørestaden står det nye bibliotek med den udfordring at bygge et kulturtilbud op og give Ørestaden en aktiv kulturel profil. Biblioteket er placeret på Arne Jacobsens Allé i Ørestaden, i stueetagen af Ørestad Skole og som nabo til Ørestad Gymnasium. Biblioteket har tre opgaver: Det er almindeligt folkebibliotek for området (åbent bibliotek), det er fælles folke- og skolebibliotek og det er eneste kulturinstitution i den nye bydel. Endvidere har biblioteket muligheder og faciliteter til at agere kulturhus for området, og der forventes et tæt samarbejde med Ørestad Gymnasium.

Samspil mellem det virtuelle og det fysiske rum i centrum

Biblioteket er nyskabende på flere fronter. For det første griber det alle tre ovennævnte opgaver an med konsekvent integration af virtuel formidling af alle tilbud. Der er en stor touchscreen med kort over funktioner i huset ved indgangen, der er touchscreens i reolgavle, der formidler reolens tilbud. Der er en touch screen med oversigt over hele områdets aktiviteter og præsentation af aktører. For det andet er en stor del af formidlingen billedbaseret. Overalt i biblioteket er der lænkede Ipads med indlagte præsentationer og formidling af bibliotekets mange muligheder. Samspillet mellem det virtuelle og fysiske rum er helt afgørende for bibliotekets tænkning. Der satses konsekvent på webbaseret formidling, der fungerer som stadigt skiftende formidling på de mange og forskellige skærme i rummet og samtidig som en hjælp til at få mere ud af, at benytte biblioteket hjemmefra eller fra arbejdet/skolen, og som understøttelse af formidling, når biblioteket er selvbetjent.

DIGITAL GUIDE VISER VEJ
En anden vigtig målsætning er at give besøgende i det fysiske bibliotek lettest mulig adgang til information og svar. Nye brugere af biblioteket kan meget hurtigt orientere sig om, hvad der sker på biblioteket, hvor de forskellige biblioteksfunktioner er placeret, eller hvilke bibliotekarer, de vil møde i de forskellige enheder på en feature, hvor personalet med billede præsenterer sig selv. Mere garvede brugere kan søge på titler og få anvist hvor i biblioteket, de kan finde det søgte, eller læse nyt om kulturtilbud i bydelen.  Kortets udvalgte punkter viser bibliotekets tilbud i film, tekst og billeder, og ved at trykke på skærmen får brugerne en beskrivelse af, hvad de kan finde hvor. 

Folkebibliotek, skolebibliotek og kulturhus i samme rum

Biblioteket er disponeret i to åbne planer på henholdsvis 600 m² og 700 m² med hovedvægt på ’underholdning’ i stueetagen og ’læring’ på første sal.  Hovedidéen er fleksibel udnyttelse af rummene, således at skolebiblioteket om eftermiddagen ændres til folkebibliotek ved hjælp af formidlingen af indholdet og i kraft af, at der let kan flyttes om på stort set alt inventar, så man kan tilpasse sig forskellige typer af arrangementer og undervisning. Disse principper gør også hurtigt biblioteket til ramme om aftenarrangementer.

I udgangspunktet er der på første sal to møblerede områder, der signalerer henholdsvis: ’kulturelt/diskussionsarrangement’ og ’undervisning’, ligesom der på førstesalen er god plads til at arbejde både individuelt og i grupper. Småbørnsbiblioteket er placeret som et modulerbart område med flydende grænser i stueetagens underholdningssfære.

Biblioteket er disponeret uden dedikerede stilleområder, men på en måde, så man altid kan finde ro, altid være i aktivitet og altid finde en arbejdsplads. Avis- og tidsskriftområde er dog placeret i et område, der virker lidt afsondret fra det øvrige bibliotek, til venstre for indgangen, mens det øvrige bibliotek er til højre. Det eneste lukkede rum i biblioteket er ’Biografen’, der er et helt tomt rum med fremviserudstyr, men altså uden fast stoleopstilling, så der er fleksible anvendelsesmuligheder. Skolens dramasal på 400 m² er også til bibliotekets rådighed.

Lokal kulturdynamo med særligt fokus på børn & unge

Ørestaden er som boligområde blandt andet karakteriseret ved mange børnefamilier. Børn under 12 år udgør en betydelig andel af borgerne. 

Området er desuden karakteriseret ved at være bygget op på få år på en flad mark, men blandt andet via metroen med meget hurtig adgang til fx DR-byen, Christianshavn og City. Der er ingen kulturtraditioner eller områdeidentitet at bygge på. Begge dele har biblioteket klare strategier for. 

Fokuseringen på børn spejler biblioteket klart i indretning og materialer, hvor det børneorienterede er placeret centralt i stuetagen, mens voksenmaterialerne befinder sig langs væggene  – og ved det klare fokus på samarbejde med skolen. 

Ørestad Bibliotek

Billedtekst: ”Hulemøblet” er et eksempel på Ørestad Biblioteks satsning på børn og børnefamilier. Foto: SIGNAL Arkitekter.

Brugerdialog og branding i ét hug

Identitetsfokus ses bl.a. i den offensive formidling af områdets aktiviteter, men også originalt i projekt 'DIT HUS', som integrerer branding af det nye bibliotek med oplevelsen af individuelt ejerskab i ét. Den centrale udsmykning af biblioteket består allerede i dag af mange hundrede fotografier af områdets beboere. Målet er, i samarbejde med Fields, at fotografere alle beboere i bydelen og eksponere alle ved løbende projektioner af billederne på Fields facade.

Som startskud på det nye bibliotek blev den prisbelønnede portrætfotograf Lærke Posselt sat i spidsen for det ambitiøse projekt, hvis målsætning er at fortælle borgere og kommende brugere af biblioteket, at Ørestad Bibliotek er DIT HUS. Alle, der har ønsket at deltage er således blevet fotograferet og indgår i den gigantiske fotocollage i det nye biblioteksrum. Som kulmination på projektet skal alle portrætter projiceres op på Fields facade i Ørestad Citys byrum.  Projektet er interaktivt og alle deltagere kan, via en sms-kode, få vist deres foto på facaden. Biblioteket lover at billederne vil blive imponerende store og smukke.

DIT HUS SKABER EJERSKAB

Målsætningen med 'DIT HUS' er ved hjælp af smukke portrætfotos at fortælle borgere og kommende brugere af biblioteket, at Ørestad Bibliotek er 'DIT HUS'. En gigantisk fotocollage pryder således allerede det nye biblioteksrum og senere dette efterår projiceres alle portrætter op på Fields facade i Ørestad Citys byrum. Foto: Ørestad Bibliotek.

18. sep 2017 kl. 13:48

Folkebibliotek, skolebibliotek og kulturhus

Ørestad bibliotek er tre huse i ét: Det er almindeligt folkebibliotek for området (åbent bibliotek), det er fælles folke- og skolebibliotek og det er eneste kulturinstitution i den nye bydel.

 

Se leder af Ørestad Bibliotek, Jakob Lærkes, om kombinationen af folkebibliotek og skolebibliotek

Biblioteket skaber lokalt familiealbum

Se mere om Dit hus her

Her kan du læse mere om Ørestad Bibliotek

Bibliotekarforbundets fagmagasin Perspektiv har set på bibliotekets arbejde som digital frontløberbibliotek. ”Det første, der møder brugerne på Ørestad Bibliotek, er et 3D-kort over biblioteket.”

Læs mere her (In Danish)

 

”En frodig bjerglandsby med hængende haver, karnapper og små piazzaer.." Sådan beskriver KHR Arkitekter selv deres otte etagers skolebygning i Ørestaden. 

Læs mere her (In Danish)

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accept af cookies

På modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk.

Læs mere om cookies på modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk 
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)