Modelprogram for folkebiblioteker

Kultur styrrelsen

Realdania

foo

Rum til større børn og tweens

Hvor de danske folkebiblioteker, især dem der ligger i eller nær større uddannelsesbyer, har stor succes med at tiltrække unge studerende som et studie- og arbejdssted, oplever bibliotekerne at have en særlig udfordring ift. at skabe rum og rammer, der matcher de 7-12-årige børn og de yngste teenageres ønsker og behov. Hvor 72 pct. af de adspurgte biblioteker placerer brugergruppen småbørn og deres forældre blandt de tre brugergrupper, som deres bibliotek med den nuværende indretning er bedst gearet til, placerer kun 6 pct. af bibliotekerne unge og 19 pct. børn mellem 7 og 12 år i top tre.

De danske bibliotekers vurdering af, hvilke brugere, deres nuværende indretning er bedst gearet til. Figuren angiver, hvor mange pct. af bibliotekerne, der placerer de viste brugergrupper blandt de tre brugergrupper, som man oplever at være bedst gearet til.

De større børn ser biblioteket som et frirum fra forældre og pædagoger. Det skal være et sted, hvor de kan hænge ud, larme, bekæmpe monstre i computerspil sammen med andre, chatte på nettet og dyrke veninderne i en 'tøsehule' som i Taarnby Bibliotek. Dette kræver, at biblioteket er indrettet som et robust oplevelses- og møderum, gerne på afstand af eller isoleret fra andre zoner. Men samtidig må biblioteket gerne understøtte de større børns søgen efter viden i en opdateret udgave af 'videnstemplet, hvor man i ro og fred kan fordybe sig i bøger og andre medier. Der skal være huller til bogorme og lyttepladser, hvor man kan ligge ned. Endelig kan man som i Balangen i Malmø Stadsbibliotek fungere som et performativt rum, der understøtter børnenes fortælleevne og egen skaben gennem leg med billeder, tekst og lyd.

Biblioteket har naturligvis også en funktion som læringsrum for børn. Hér er den kreative, legende læring ofte velplaceret i det åbne børnebibliotek, fordi denne form er mere inkluderende og passende til denne tilgang til læring end det lukkede rum. Men også lektiecaféer har på få år vundet betydelig udbredelse i danske folkebiblioteker. De drives under vidt forskellige lokalemæssige forhold, fra afgrænsede og lukkede læringsrum til en aktivitet, som udspiller sig midt i børnebiblioteket.

Gamezone, åbent lærings- og legeområde, Aalborg Hovedbibliotek. Foto: Peter Søholm Simonsen.

Case: Aalborg Hovedbibliotek

Rigtig mange biblioteker har herudover et velfungerende samspil med daginstitutioner og skoler og lægger meget tit hus til besøg af større grupper eller hele klasser, som er på kortere eller længere besøg på biblioteket. Læs mere herom i designudfordringen Læringsrummet.

Fif til at skabe attraktive rammer for de 7-12-årige

Afskærmet rumlighed: En løsning kan være at designe med blik for at skærme børnene mod adfærdsregulering fra andre brugere af biblioteket. Ved at etablere en selvstændig rumlighed, er der ikke noget i vejen for at børnenes bibliotek kan indrettes tæt på bibliotekets center med adgang fra det centrale trafikstrøg.

Minimal regulering: En målsætning for børnenes bibliotek kunne være minimal regulering. Det vil medføre at aktiviteter og støjniveauet godt kan blive lidt højt, så derfor er det vigtigt at tilbyde mange muligheder for at søge de små rum i det store.  En løsning kunne være at indbygge huler og ørnereder i reoler, hvor børn kan finde ro eller hygge sig på tomandshånd.

Leg og læring: En anden målsætning kunne være at koble læring og leg, eksempelvis ved at skabe stor friplads på gulvet mellem installationer til løb og anden fysisk aktivitet, eller ved at tilbyde mulighed for at kunne klatre i reolerne.

Programsatte aktiviteter: En tredje målsætning kunne være at tilbyde børn læringsoplevelser. Eksempelvis i tilbagevendende aktiviteter som læsegrupper for børn, mangategning, avisredaktion, rap-workshops osv.

Bidrag selv til Facebookgruppen

Har du selv eksempler på eller ideer til, hvordan biblioteket kan skabe attraktive rammer til 7-12-årige samt de yngste teenagere, eller har du kommentarer til artiklen, er du meget velkommen til at bidrage på Facebookgruppen.

08. jun 2016 kl. 15:20

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accept af cookies

På modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk.

Læs mere om cookies på modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk 
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)