Modelprogram for folkebiblioteker

Kultur styrrelsen

Realdania

foo

Den gode velkomst i ankomstområdet

Ankomstområdet er det område alle bibliotekets brugere kommer igennem for at orientere sig videre ind i bibliotekets rum og samlinger. Zonens vigtigste funktion er således at få de besøgende til at søge længere ind i bibliotekets oplevelsesrum. Men det kan også være opholdsrummet og rammen for mange af bibliotekets brugere, som ikke søger samlingerne så meget som måske et mødested eller en studieplads. Mange biblioteker har indrettet avislæsesal i ankomsten. Mange har etableret caféfunktion for at trække strøgkunder ind og skabe liv. Stadig flere biblioteker indretter borgerservice i ankomstområdet ikke mindst med blik for, at borgerservicens brugere ikke skal igennem hele biblioteket for at kunne benytte sig af denne funktion. Endelig er ankomstområdet ofte rammen for det hurtige materialelån eller en aflevering, hvor den besøgende ikke har tid eller ønsker at søge længere ind i bibliotekets rum.  

Mixing it right: Der er således mange funktioner, der med fordel kan placeres i bibliotekets ankomstområde. Og det kan være en stor udfordring at prioritere i de mange muligheder, så der sikres en ankomstoplevelse præget af rumligt overskud, hvor 'funktionerne' og deres brugere ikke kommer til at dominere så meget, at invitationen til at søge længere ind i bibliotekets oplevelsesrum bliver utydelig. Omvendt kan et ankomstområde næppe tåle kun at løfte funktionen som 'den røde løber', der skal trække de besøgende længere ind i bibliotekets rum. For ankomstområdet skal også signalere liv og nærvær.

Væsentlige ingredienser i den gode velkomst

Byd velkommen: Har biblioteket en vis størrelse, og er publikum ikke nødvendigvis alle stamkunder, kan der være en vigtig signalværdi i at placere en reception eller informationspost i ankomstområdet, hvor nye besøgende bydes velkommen, og hvor de kan spørge om hjælp og guides til de rigtige funktioner. Ønsker man ikke en reception, kan man i stedet overveje at arbejde med opsøgende personale, som blandt andet byder de besøgende velkommen.  

Invitér til ophold: Ankomstområdet skal signalere ro og overskud. At biblioteket tilbyder et alternativ til motorvej og supermarked. Et alternativ til at komme hurtigt igennem hylderne, finde sine varer og komme videre i programmet. Et loungeområde, en caféfunktion, en avislæsesal eller et studieområde kan bidrage til at trække tempoet ned og invitere til ophold, nærvær og liv i et ankomstområde.  

Mange brugere vælger at placere sig nær bibliotekets café i ankomstområdet, hvor der kan arbejdes med laptops, læses bøger eller avis over lidt kaffe eller godt til ganen. Hermed signaleres liv og ophold. Foto: Københavns Hovedbibliotek.

Tydelig skiltning og guidning: Ankomstområdet skal skabe overblik og guide nye brugere til de mange forskellige funktioner og tematiske materialesamlinger. Det kan være en fordel at operere med let genkendelige og gennemgående funktionspiktogrammer, farvekoder eller lign. 

Event- og Kulturkalender: Ankomstområdet kan oplagt præsentere en opdateret digital eller analog event- og kulturkalender. Denne kan også fungere som supplement til receptionen for mere selvhjulpne kunder. Hér kan dels beskrives bibliotekets egne aktiviteter og kulturtilbud – i dag og fremad, men kulturkalenderen kan oplagt arbejde ud over bibliotekets egne rammer.

Eksempler på forskellige udformninger af kulturkalendere. Analoge og digitale. Foto: Signal Arkitekter.

Præsentér lidt og godt af materialesamlingen: Det kan være oplagte gevinster i at præsentere et skiftende, overskueligt udvalg af nye titler. Det kan være 'manuelt' på lave borde med 'forsiden op' – eller det kan være digitale præsentationer af nye titler understøttet af interviews med forfatteren og/eller anmeldelser ved andre brugere eller personale.

Præsentation af materialesamling. Foto: Signal Arkitekter

Udstil brugernes egen kulturproduktion: Hvis biblioteket er ramme for forskellige kreative værksteder, så udstil med jævne mellemrum deltagernes produktion og vis, at biblioteket er mere end sin materialesamling, og at huset er brugernes.

Bidrag selv på Facebookgruppen

Har du selv eksempler på eller ideer til, hvordan biblioteket byder velkommen og hvilke funktioner, der med fordel kan placeres i ankomstområdet, eller har du kommentarer til artiklen, er du meget velkommen til at bidrage på Facebookgruppen.

20. sep 2013 kl. 16:22

”Rum og relationer i multifunktionsrum”

I projektet ”Rum og relationer i multifunktionsrum” er der arbejdet med indretning af det multifunktionelle ankomstområde, og hvordan det bedst indrettes og udnyttes - på biblioteker men også i kulturhuse i bred forstand. Projektet lister forskellige punkter, man skal være opmærksom på og giver anbefalinger til udformning af et ankomstområde. Læs rapporten og få inspiration. Udført af Designskolen Kolding/Laboratoriet for social inklusion i samarbejde med Vejle Kommune, Vejle Bibliotekerne og Biblioteket Sønderborg.

Bidrag med en case

Kan dit bibliotek noget særligt?
Bidrag med en case til Modelprogrammet

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accept af cookies

På modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk.

Læs mere om cookies på modelprogrammer.kulturstyrelsen.dk 
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)